• +31 (0)71 361 92 07
  • Ma - Vr: 8:30 - 17:00
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Gasdetectie in parkeergarages

 

Advies

Volgens de richtlijnen van de NEN2443 kunnen wij u adviseren hoe en waar u het beste de gasdetectie kunt plaatsen. Wij komen kosteloos op locatie om dit te bepalen en kunnen u eventueel ook voorzien van tekeningen. Om het geheel compleet te maken leveren wij ook de LUTO’s die aan de laatste eisen van de NEN2443 voldoen.

 

Wij hebben analoge systemen die interessant zijn als het gaat om vervanging van uw huidige systeem als dat op die manier is aangesloten. Zeker voor nieuwe installaties is ons digitale systeem een uitkomst. Vanuit onze centrale (die wij eventueel kunnen bouwen in een systeemkast met noodvoeding, touch-display, webserver en sms-melder), gaan we met 1 digitale BUSkabel naar de detectors en de alarmgevers. Alles wordt gevoed door de BUS. Vanuit de alarmgevers of de extra relaiskaarten die in de bus worden aangesloten, kunnen we extern apparatuur schakelen. Denk dan aan lampjes/ onze zelfgemaakte LED borden en kleppen. Vanuit onze centrale is een koppeling mogelijk naar uw eigen systeem. Groot voordeel hierbij is dat naast besparing op de installatiekosten, wij ook het gehele systeem, detectors en alarmen, certificeren.

Dieselroet/PAK’s en Stikstofdioxide (NO2)

Er is een groot aantal garages waar merendeels voertuigen met dieselmotoren staan. Te denken valt aan autobusgarages, brandweerkazernes, veilinghallen, distributiecentra enz. Hier kan de ruimte ‘blauw’ staan van de dieseldampen, terwijl er toch relatief weinig CO (koolmonoxide) in de lucht aanwezig is. De CO-productie van dieselmotoren ligt nu eenmaal lager dan bij benzine- of lpg-motoren, waardoor alarmniveaus aanzienlijk lager zouden komen te liggen (1e alarm op ongeveer 8 ppm, i.p.v. 80 ppm). 

De huidige meetkoppen voor CO hebben een meetbereik van 0-250 ppm. Een betrouwbare laagste alarmwaarde ligt op 10% van het meetbereik, wat in de praktijk betekent dat alarmering bij 25 ppm mogelijk is. Bij lagere alarmwaarden ontstaat de kans op valse alarmen, omdat de grens bereikt is van de nauwkeurigheid van de meting. Dit pleit dus niet voor het detecteren van CO in die gevallen waar in een garage uitsluitend dieselmotoren aanwezig zijn. Voor die toepassingen fabriceert Kimessa een dieselroet meetinstrument.  Dit op basis van ionisatie werkend systeem meet feitelijk, de polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s). Dit zijn de teerdeeltjes die zich hechten aan zeer kleine stofdeeltjes. Deze PAK’s komen voor bij de verbranding van elk organisch materiaal en geven zo een indicatie van de totale vervuilingsgraad, zowel door benzine, LPG als dieselmotoren. Alarmniveaus liggen in de praktijk voor garages op 800 resp. 1200 mgr/m3. De verontreiniging van alle verbrandingsmotoren is dus te meten en te gebruiken voor het aansturen van bijvoorbeeld de ventilatie. 

 

Een tweede mogelijkheid is te detecteren op Stikstofdioxide (NO2) in een meetbereik van 0...10 ppm. Ons advies voor alarmwaardes met deze NO2 detector in parkeergarages is 2ppm voor maximaal ventileren en 4 ppm voor ontruiming. De meetkop heeft dan een meetbereik van 0-10ppm.

Met 1 diffusiemeetkop is een oppervlakte van ca. 400 m2 te detecteren, mits de ventilatie goed functioneert zoals beschreven in de NEN2443. 

 

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met ons via:

Notra BV

Losplaatsweg 30

2201CV Noordwijk 

Telefoon 071-3619207

Email Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.